Hubungan Pola Asuh Orang Tua terhadap Kepatuhan Penerapan Protokol Kesehatan pada Anak Usia Sekolah di Era New Normal
Sari
Compliance of health protocols implementation on school age children in the new normal era influenced by many factors, one of which is parents parenting. The purpose of this study was to determine the relation between parents parenting with compliance of health protocols implementation on school age children in the new normal era. The research was conducted at SD No. 4 Mengwi in 2021. The research design used correlational analytic with cross-sectional design. The sample in this study amounted to 97 people using simple random sampling technique. Parenting patterns were measured using a parenting style questionnaire, compliance of health protocols implementation was measured using a health protocols questionnaire. The results showed that 50.5% were male, 36.1% were 11 years old. 92.8% of the parenting characteristic was point to democratic parenting. The category compliance of health protocols implementation, obedient was 3.1% in authoritarian parenting, obedient was 92.8% in democratic parenting, and unobedient was 4.1% in permissive parenting. Chi square test results obtained values of r +0.765 and sig. = 0.000 (α=0.050). The conclusions that there are strong, positive, and significant relation between parents parenting with compliance of health protocols implementation.
Kata Kunci
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Chrisnawati, Y., & Suryani, D. (2020). Hubungan Sikap , Pola Asuh , Peran Orang Tua , Guru , Sarana dengan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat Pendahuluan. 12, 1101–1110. https://doi.org/10.35816/jiskh.v10i2.484
Diskes Provinsi Bali. (2021). www.diskes.baliprov.go.id. https://www.diskes.baliprov.go.id/portfolio/perkembangan-penyebaran-virus-corona/ Diakses pada 4 Januari 2021 pukul 22.00 WITA
Fadlilah, A. N. (2020). Strategi Menghidupkan Motivasi Belajar Anak Usia Dini Selama Pandemi COVID-19 melalui Publikasi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 373. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.548
Jannah, H. (2012). Bentuk Pola Asuh Orang Tua Dalam Menanamkan Perilaku Moral Pada Anak Usia Di Kecamatan Ampek Angkek. Pesona PAUD, 1, 257–258.
Kementerian Kesehatan RI. (2020a). COVID-19 dalam Angka per 5 Desember 2020.
Kementerian Kesehatan RI. (2020b). Pedoman COVID REV-4. Pedoman Pencegahan dan Pengendalian Coronavirus Disease (COVID-19), 1(Revisi ke-4), 1–125.
Kementerian Kesehatan RI. (2020c). Pedoman Pencegahan dan Pengendalian Corona Virus deases (Covid-19). Kementrian Kesehatan, 5, 178. https://covid19.go.id/storage/app/media/Protokol/REV-05_Pedoman_P2_COVID-19_13_Juli_2020.pdf
Labir, I. K., Susy Natha Astini, P., & Nopyari, N. L. P. (2020). Pola Asuh Orang Tua Yang Memiliki Anak Autis. Jurusan Keperawatan Politeknik Kesehatan Denpasar, Vol. 9 No., 57–63.
Lonto, J. S., Umboh, A., & Babakal, A. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perilaku Jajan Anak Usia Sekolah (9-12 Tahun) Di Sd Gmim Sendangan Sonder. Jurnal Keperawatan, 7(1), 1–7.
Marpaung, E. W. B. H. (2020). COVID-19 dan New Normal. https://www.researchgate.net/publication/342120384_COVID-19_dan_New_Normal, June, 1–16. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.29774.08009
Novi Afrianti, & Rahmiati, C. (2021). Faktor-faktor yang mempengaruhi kepatuhan masyarakat terhadap protokol kesehatan covid-19. Jurnal Ilmiah Permas: Jurnal Ilmiah STIKES Kendal, 001, 113–124.
Ribek, N. (2017). Cara Merawat Anak Menjadi Sehat Dan Pintar Bagi Para Pengasuh Dan Baby Sitter. Jurusan Keperawatan Poltekkes Denpasar. http://repository.poltekkes-denpasar.ac.id/5714/1/BUKU CETAK ANAK revisi.pdf Diakses pada 3 Maret 2021 pukul 19.00 WITA
Septiari, Bety Bea. (2012). Mencetak Balita Cerdas dan Pola Asuh Orang Tua. Yogyakarta : Nuha Medika
Supariasa, H. (2016). Hubungan Kebiasaan Sarapan dan Asupan Protein dengan Daya Ingat pada Anak Usia Sekolah. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 7–8.
Suyami, L. S. (2009). Pola Asuh Orang Tua Dengan Tingkat Di Desa Buntalan Iclaern. Dengan Tingkat Perkembangan Sosial Anak Usia 1 - 3 Tahun, 1(6), 1–17.
Syah, R. H. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. SALAM: Jurnal Sosial dan Budaya Syar-i, 7(5). https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i5.15314
Trisnawati, W. (2021). Pendidikan Anak dalam Keluarga Era Covid-19. 5(1), 823–831. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.710
WHO. (2020). Transmisi SARS-CoV-2 : implikasi terhadap kewaspadaan pencegahan infeksi. Pernyataan keilmuan, 1–10. who.int
DOI: https://doi.org/10.33992/jgk.v15i1.1505
##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##
Jurnal Gema Keperawatan diindeks oleh :
Jurnal Gema Keperawatan berada dibawah lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats